Anders tager springet og er klar til at give den gas i en ny motorsportsklasse

25-årige Anders Elkjær fra Grenaa startede i en gocart - men nu gælder det DST

Af
Af Søren Andersen

GRENAA: Tilbage i 2002 startede Grenaa-drengen Anders Elkjær med at køre gokart på den lukkede Flyvestation Tirstrup. Det gik godt, så snart blev der ikke alene kørt på baner overalt i Danmark, men også så langt væk som Italien, for Anders havde talent med at finde de rette kurver i svingene, bremse og gasse på de rigtige tidspunkter.

Han røg i toppen herhjemme og vandt mange løb. Og når man vokser ud af gokarten, kommer det store spørgsmål. Skal man fortsætte eller køre videre i en rigtig baneracer? Noget, der ikke alene kræver talent, men også en solid økonomi.

“Så jeg valgte faktisk at stoppe, men kom så siden i gang med at køre i Legend Car-klassen, der er lettest at forklare, hvis man siger, at det drejer sig om mindre udgaver af de klassiske amerikanske gangsterbiler, man kender fra film,” siger Anders.

Han fik desværre en noget ustabil bil i den første sæson, men siden en ny - og det var lig med top 5-placeringer i alle sæsonens heats. Og bilen kunne sælges med fortjeneste.

Nu er han klar til at rykke en klasse op. På værkstedet i det sydlige Grenaa, hvor han også driver sit eget firma inden for smedebranchen, hvor han fik sin uddannelse hos HSM Industri.

Ny klasse

I den kommende sæson stiller Anders op i den nye motorsportsklasse Danish Super Tourisme - DST.

“Man kan kalde det en pendant til DTC, men med en økonomi, hvor flere kan være med, så felterne er større,” siger Anders.

Der venter otte løb - og to af dem foregår på Ring Djursland, hvor der skal køres i weekenden 5. og 6. maj og igen 22. og 23. september. Sæsonstarten går 21. og 22. april i Padborg, hvor finalen også køres 13. oktober - og i mellemtiden er der også løb på den berømte Hockenheim i Tyskland og i Norge.

Tom Petersen, der er ejer af banen i Padborg, er manden bag det nye koncept, hvor bilerne er fransk opbygget. I Anders Elkjærs tilfælde ender det med en 2,0 turbo på 305 hestekræfter fra en Renault-motor.

Lastbilen er rullende værksted, køkken og soveværelse. Anders Elkjær får hjælp i sit team af far Jan Arnfelt og Kim Nielsen, der skal hjælpe med at skaffe sponsorer. Foto: Søren Andersen

Lastbilen er rullende værksted, køkken og soveværelse. Anders Elkjær får hjælp i sit team af far Jan Arnfelt og Kim Nielsen, der skal hjælpe med at skaffe sponsorer. Foto: Søren Andersen

I den billige ende

Værkstedet rummer også den lastbil, der i sæsonen både skal gøre det ud for et rullende værksted med et team af lokale mekanikere, der frivilligt stiller sig til rådighed, fordi de synes det er sjovt at hjælpe til - og give mulighed for at sove og lave mad i køkkenet.

“Jeg regner med et budget for sæsonen på cirka 400.000 kroner - og det er faktisk i den billige ende. Jeg satser på at undgå skader på bilen, for det koster,” siger Anders.

Han var solgt, da han fik en prøvetur i en DST-bil på banen i Padborg - og solgte også sig selv ved at køre på så gode tider, at han fik tilbudt en plads.

“Forventningen er top 10 - og måske top 5, hvis det går godt. Nu skal jeg lige vænne mig til forholdene i en ny klasse - og lære af det. Men jeg ved, at jeg har fordel af at have kørt så megen gokart, for det giver rutine til at finde sig til plads i et felt, hvor nogle måske gerne vil gnubbe deres biler mod hinanden. Jeg glæder mig meget til Ring Djursland, fordi det er en fed bane, hvor en rigtig racerbil kommer til sin ret. Banen er kuperet og svær rent teknisk og med sving til både venstre og højre,” siger Anders.

Karrieren blev indledt i gokart - og det komme Anders Elkjær til gode i dag i banesporten. Pressebillede

Karrieren blev indledt i gokart - og det komme Anders Elkjær til gode i dag i banesporten. Pressebillede

Næste spring var til Legend Car-klassen - og nu er Anders klar til det næste. Pressebillede

Næste spring var til Legend Car-klassen - og nu er Anders klar til det næste. Pressebillede

Publiceret 07 February 2018 15:01

Grenaa Bladet nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyheder hver dag fra Grenaa Bladet
SENESTE TV

DEBAT: Fælles Fest på sidste skoledag aflyst - er den død?

LÆSERBREV Det har været en tradition gennem 22 år, at skolerne i det østlige Djursland – primært Grenaa, har afholdt en samlet fest i Åstrup-hallen for at fejre sidste skoledag for afgangseleverne i 9. og 10. klasse.

I år er sidste skoledag fredag 1.6. – samme dag om aftenen var der iscenesat den nævnte fælles fest.

Det er et stort set up – med kæmpe diskotek, solister, vagter, forældrehjælpere (ca. 60 personer), masser af forberedelser – herunder kontakt med Politi, SSP, Ungdomsskole, Natteravne, Kommune, Beredskabsgård. Det er beklageligt at skulle melde afbud til alle implicerede. Der er forsøgt og forsøges med andre lokaler, men indtil videre uden held.

De foregående år – med undtagelse af 2017 - har deltagelsen været stabil på ca. 250-300 unge mennesker.

Grundet faldende tilslutning i 2017 (160) – valgte man at udvide antallet af inviterede skoler, til at omfatte alle skoler i det østlige Djursland – sågar med deltagelse helt fra Auning.

Desværre har nogle af de mest leveringsdygtige skoler i Grenaa i år valgt at afholde selvstændige fester i omkringliggende forsamlingshuse. Det skete til dels også i 2017, sammenholdt med et generelt faldende elevtal.

Det er for så vidt godt for forsamlingshusene, at disse bliver anvendt. Men de alternative fester smadrer desværre også det koncept som er blevet opbygget gennem 22 år. Et koncept som er hilst velkommen af Politi, SSP, Ungdomsskole, Natteravne, Kommune. Dels fordi de unge mennesker er samlet et sted, dels fordi der til festen i Åstruphallen er ekstremt kontrol med uvedkommende tilgang, de unge menneskers ve og vel, herunder indtag af alkohol, og ikke mindst skrap/skarp kontrol med at euforiserende stoffer ikke er tilgængelige udefra eller medbringes.

Nuvel – nævnte kontroller finder ganske sikkert også sted i forsamlingshusene o.a., men i Åstruphallen rådes der over eksperter ved f.eks. indgang, tillige med tilstedeværelsen af de førnævnte instanser. Politi, Natteravne, SSP og Ungdomsskole vil naturligvis og besøge de alternative feststeder, men man må forvente at aktiviteten grundet de flere steder, vil blive lavere. Det er kedeligt, for det er meget, meget unge mennesker man har med at gøre.

Ydermere vil de elever der ikke har mulighed for at deltage i de andre fester nu være overladt til sig selv, og det giver behov for øget kontrol i byområdet.

En sideopgave for involverede forældre, har også været hjælp til og kontrol med elever der fester i Anlægget i Grenaa i dagtimerne på dagen. Forældre har i hold fokuseret på at hjælpe nødstedte elever der, samt foretaget oprydning/samling af affald i de af kommunen udlånte skraldestativer og container. Denne opgave kan ikke foretages mere.

Susanne Ø. Hansen og Carl-Eric W. Pallesen har i en årrække trukket de værste læs for forældregruppen. I år skulle være sidste gang, og konceptet var fulgt til dørs til et hold nye forældre. Det er ærgerligt for forældregruppen at ideen med en kontrolleret fest i Åstruphallen ikke kan videreføres – eller kan den? Det kræver absolut fortsat og forstærket opbakning fra forældre, skoler og elever.

En diskussion om ideen med alkoholfester for unge under 18, melder sig også på banen. Man kan ikke købe sig til alkohol når man er under 18, - men man kan godt holde en lukket fest med alkohol for unge under aldersgrænsen. En mere intens og oplysende indsats vil være på sin plads – en fælles indsats fra forældre og undervisningssteder – man kan godt more sig uden alkohol.