ANNONCE

Se hvordan danske virksomheder vækster online

Den digitale handel vækster ufortrødent med 2 cifrede væksttal hvert år og det at virksomheder sælger online betyder ofte at landegrænserne viskes ud. Det giver potentiale for vækst, men også konkurrence udefra. Vi har talt med en række virksomheder der har knækket kurven og bruger internettet til at vækste forretningen og ser på deres bedste råd til at andre kan få succes.

Vi har allerede taget hul på en ny epoke for salg og markedsføring og dem der ikke kommer med nu risikerer at få svært ved at tilslutte sig senere. Tallene viser heldigvis at mange virksomheder allerede er i fuld gang og endnu flere er på vej. I de følgende interviews har vi talt med nogle af de virksomheder der allerede er i fuld gang med positive resultater. De kommer alle med et råd som kan bruges af mange andre virksomheder i alle forskellige brancher så du kan blive inspireret til at forbedre eller starte jeres digitale vækst.

Se på livstidsværdien af en kunde

Lars, Manager Tonerland.dk

Du kan i dag købe en printer for 300,- i supermarkedet og ud af det tjener producenten kun i omegnen af 80,- når Skat, supermarkedet og distributøren har taget deres andel. Der er altså ikke mange penge tilbage til at betale for produktion, markedsføring og udvikling hvis det var indtjeningen for printeren de skulle tjene penge på. Men en kunde der køber en printer skal bagefter have blæk på samme måde som en bil skal have benzin eller du bruger shampoo hver gang du er i bad.

Når du kigger på livstidsværdien kan det måske godt betale sig at tabe 100 kr på den første ordre din kunde lægger, så længe de efterfølgende ordrer tjener det hjem. Samtidig kan der være gode penge at tjene ved at se på hvordan du øger livstidsværdien for dine kunder ved at reklamere til dem igen efter x tid, give dem en lille bonus eller noget helt 3.

 

Søgefeltet er en guldmine af data

Rasmus, SEO Manager Lokalebasen.dk

På Lokalebasen.dk er der en handling der er specielt vigtig. Mange af vores brugere vælger nemlig at benytte vores søgefunktion, når de leder efter erhvervslokaler.. Det giver os meget hurtigt et indblik i hvad denne kunde søger. Det kræver dog et system der kan håndtere stavefejl og forskellige måder at skrive det samme på.

Med data fra søgningerne kan vi bagefter målrette e-mail- og retargeting kampagner så det passer til lige det brugeren har søgt på. Det giver langt bedre resultater end at skyde med spredehagl og giver os samtidig muligheden for at nå vores mål om at levere de bedste leads til vores betalende kunder.

 

Kundeservice skaber salg

Patrick, CMO Dinero.dk

Det kan lyde gammeldags, men god kundeservice hvor man lige giver den tand mere end kunden forventer er altså med til at skabe trofaste kunder og anbefalinger der kan mærkes på bundlinjen.

Det kræver dog at man er villig til kontinuerligt at yde den ekstra service, da kunderne vil begynde at forvente det. Begynder man senere at skuffe kan det i stedet give bagslag.

Du kender det nok bedst fra fysiske butikker, men det virker altså også online og vi kunne sagtens se det da vi lancerede vores chat der har åben fra 9-22 alle 365 dage om året. Det skaber tryghed for kunderne om at vi altid står til rådighed frem for at kunden skal tilpasse deres dag efter vores åbningstider.

 

Led brugerne til handling

Martin, CMO Ageras.dk

Når man lander på Ageras.dk er der kun en knap og den er markeret tydeligt. Det er her vi gerne vil have brugerne til at trykke for at starte vores bestillingsflow, men sådan er det bestemt ikke på alle sider jeg besøger.

Jeg har set webshops hvor jeg landede på præcis den vare jeg gerne ville bestille, men i stedet for bare let at blive ledt til køb nu knappen blev jeg bombaderet med en pop-up der ville have min e-mail og 3 slide-ins med livechat, support og deling på sociale medier der tog min opmærksomhed.

De mange muligheder kan helt sikkert ses på konverteringsraten og vil fjerne fokus for mange brugere fra den handling du egentligt gerne vil have dem til at udfylde.

 

Offline faktorer påvirker det online salg

Lars, Manager Hideaways.dk

Mange ved at rejser købes med følelserne, men hvad mange ikke husker er hvor stor en faktor vejret, ugedagen, helligdage, nyhederne, udbetaling af overskydende Skat og mange andre faktorer er når man ser på vores besøgs og købstal.

I detailhandlen ser vi det på antallet af ansatte i butikkerne og markedsføringen de foretager og på samme måde skal vi online være klar med markedsføring og support når de store ryk kommer. Fordelen ved online markedsføring er at vi kan skrue op og ned for det helt ned på sekundet og derfor kan vi også sørge for at pengene bruges når kunderne er klar til at købe, så vi kører flere reklamer når vi ved at kunderne sidder og gerne vil købe rejser.

 

Folk søger også lokalt

Per, Ejer Omfi.dk

Forestil dig at du flytter til en ny by og nu skal du bruge en maler til dit nye hus. Hvor du tidligere ville spørge naboen eller slå op i ugeavisen så går du nu ind og søger på ”Maler + bynavn” og ser hvad der dukker op.

Står du på ferien og mangler et par løbesko søger du efter ”Sportsbutik + bynavn” eller hopper ind på Google Maps og skriver ”Supermarked”

Google ved hvornår butikken åbner, hvor gode anmeldelser håndværkeren har fået og viser dig gerne hvordan du kommer der hen eller hvad nummeret er.

I resultaterne på Google vises også video, så har du lavet en personlig præsentationsvideo af dit håndværkerfirma kan du måske endda få vist den når folk søger. Det kunne også være et billede af dine glade medarbejdere du ville promovere på Google, men det handler også om at forstå hvordan du får informationerne vist på Google.

Lokal SEO kaldes det og det er et produkt som alt for mange virksomheder desværre ikke kender til. Så snart man introducerer dem for det forstår de dog straks vigtigheden af det. At mange ikke kender til det betyder også at du kan få et forspring allerede nu

 

Sørg for at være klar til højsæsonen

Henrik, Ejer Mandelgaver.dk

Op til midten af November er der ingen søgninger på ”Mandelgaver” og først midt i December topper antallet af søgninger og højsæsonen er derfor kun få uger.

Det betyder også at alt skal spille i de uger hvor der er tryk på og forberedelserne til det starter allerede i foråret hvor jeg begynder at gennemgå markedsføringen og websitet. For andre forretninger topper det måske Black Friday hvis det er elektronik, om sommeren hvis det er badetøj eller i foråret hvis det er rejser. Det gælder om at være klar til ens højsæson og sørge for man får så meget ud af den som muligt.

Med en online forretning kan man lettere have 3 eller 10 hjemmesider der hver har deres højsæson end hvis du skulle åbne fysiske butikker og det betyder også at hvert website kan have en mere snæver fokus.

 

Udvid til Norge og Sverige

Simon, Head of Search DuGlemmerDetAldrig.dk

Hvis du driver en webshop er der en række faste omkostninger som husleje, lagermedarbejdere, webudvikling o.lign. som slet ikke vil stige eller som kun stiger lidt hvis du udvider din forretning til Norge eller Sverige.

Der findes firmaer der lever af at oversætte dine tekster og du kan også leje dig til den første supporter hvis du ikke finder en studerende i Danmark på deltid.

Det er altså kort sagt ikke umuligt at bevæge sig over grænsen og det kan være med til at øge rentabiliteten af din danske forretning da mange faste udgifter pludseligt kan deles ud over omsætningen fra 2 eller 3 lande i stedet for et.

Der er naturligvis en række lokale forskelle og det kræver altid hårdt arbejde at udvide til et nyt land, men søger du på nettet er der skrevet rigtigt meget om det som hjælper dig godt på vej.

 

 

Hellere et smalt sortiment end manglende fokus

Chris, Manager Pearlwax.dk

Vores website har egentligt kun et produkt, men i en række farver og kombinationer. Det betyder også at vi kan opbygge et website der er perfekt til at sælge det, vejlede kunderne på websitet og sørge for at supporten er i top uden at miste fokus.

Selvom vi driver en webshop kan du helt sikkert bruge samme trick som konsulent, håndværker eller noget helt 3. Find din kerneydelse og bliv den bedste til det frem for at prøve at sælge en sweitzerkniv med mange funktioner, men hvor den egentligt ikke er god til nogle af funktionerne.

Når vi så er Danmarks bedste butik indenfor voksbehandlinger kan vi enten vælge at vækste med et nyt produkt, ved at udvide til endnu flere lande eller ved at forsøge at innovere vores produkt.

 

Danskere tør godt købe store ting online

Nick, Manager, Sleepzone.dk

Da vi lancerede vores website med senge var danskerne stadig ikke helt parate til at købe store møbler online. De ville gerne først ud i butikken og se/røre ved produktet inden de måske købte det online.

Her i foråret 2018 så jeg en bilforhandler der havde solgt sin første bil online uden at kunden havde været ude for at prøvekøre den og det fortæller lidt om den udvikling der er sket.

Youtube, Instagram, Facebook og Snapchat har gjort at vi kan se rigtigt mange produkter i action inden vi selv køber og vi har ikke alle længere det samme behov for at prøve det i den fysiske butik.

Går du derfor med en ide som du har slået hen fordi du tænker at det ikke kan sælges online, så har tendenserne måske ændret sig siden og det er tid til at udleve din ide nu.

 

Abonnementer skaber en solid forretning

Søren, Manager Winebox.dk

Abonnementer virker ikke til alt, men lige netop vin er et område hvor mange folk gerne vil prøve noget nyt og kvalitetsvin hænger ikke altid sammen med prisen hvorfor vi godt kan finde en række gode og mindre kendte vine uden at det bliver meget dyrt.

For os som ejere skaber det tryghed til at udvikle et godt produkt at vi ved hvor mange kunder vi har næste måned og skaber vi et rigtigt godt produkt skal kunderne nok hænge ved længe. Så handler det bare om løbende at have kampagner og få nye kunder ind i butikken.

Du behøver ikke at satse efter at bygge det nye 1dollarshaveclub imperium, det kan være at du hellere vil finde nogle spændende produkter og dele med et par få hundrede kunder. Markedet for de store abonnementsklubber bliver mere og mere fyldt, men jeg tror klart at vi begynder at se niche forretninger med 100-1000 medlemmer som vil blomstre.

 

Din tankegang skal være mobile first

Nick, Marketing Manager Maaltidskassen.com

Google har netop udrullet en stor opdatering som betyder at de primært kigger på din hjemmeside som den ser ud hvis man besøger den fra mobiltelefoner. Hvornår har du sidst kigget på din hjemmeside fra en mobiltelefon?

Det gør Google da mere end 50% af alle besøg på hjemmesider nu er fra mobiltelefoner og alt tyder på at det ikke er toppet endnu. Det betyder dog også at du kan blive straffet hvis din hjemmeside ikke er optimeret for visning på mobiltelefoner.

Vi havde forberedt os på udrulningen her i Juli, men har set flere konkurrenter falde mange pladser i søgeresultaterne.

 

Email markedsføring er stadig effektivt

Søren, Manager Brdr-Sorensen.com

Hvis du skal sælge online er email markedsføring en af dine vigtigste kanaler. Her har brugerne sagt ja tak til at høre mere fra dig og du betaler ikke for hver gang du kommunikerer med dem.

Et af de store fokusområder i 2018 automatiseret email marketing hvor vi sender emails til kunderne ud fra deres handlinger. Har du købt et bestemt produkt, har du fødselsdag, har du klikket på noget bestemt i en email eller har du kigger på noget bestemt på websitet.

Ud fra alle de oplysninger kan vi tilpasse de tilbud du får i en email og maksimere sandsynligheden for at lige netop det produkt vi skriver til dig om er noget du gerne vil købe.

 

Husk at optimere Google Shopping

Christian, Marketing Manager, Evermart.dk

Google Shopping er de små billeder med pris som du ser når du søger på Google.dk og siden de blev lanceret i Danmark er størstedelen af vores salg fra Google Ads begyndt at komme herfra.

Vi har et stort produktsortiment med mange små stykker elektronik. Det produktfeed vi sender til Google er derfor fyldt med flere hundrede produkter og vi kan ikke optimere det manuelt.

Derfor arbejder vi kontinuerligt med at udfylde dataen korrekt i vores webshop så Google får den korrekte data og med at optimere den så vi sammensætter den data vi har bedst muligt.

 

Troværdighed er endnu vigtigere online

Christian, Manager DCAA.dk

Arbejder du i en niche er det begrænset hvor mange danskere der kender dig. Derfor er det vigtigt at bygge dit website op omkring troværdighed på samme måde som at du undgår restauranten med den sure smiley på døren eller undgår forretningen der ser beskidt og faldefærdig ud.

Fortæl hvem i er og vis det med billeder. Sørg for at supporten er let at finde og få fat på og sidst men ikke mindst er anmeldelser et element som bare fungerer rigtigt godt.

Der er i mange brancher også mærkeordninger som kan være med til at styrke troværdigheden

 

 

100ms koster 1% af omsætningen

Martin, Manager Autospecialist.dk

På samme måde som langsom betjening i butikkerne kan få dig til at gå ud af døren uden at foretage et køb kan en langsom hjemmeside betyde det samme. Undersøgelser fra Amazon viser at hvis en hjemmeside loader 1 sekund langsommere vil det koste dem 10% af omsætningen.

Hvis i ikke allerede overvåger og optimerer på hastigheden af jeres website er det på tide at begynde nu. Google bruger også hastighed som et parameter når den skal bestemme hvor jeres hjemmeside ligger i søgeresultaterne.

 

Øg din omsætning med affiliate markedsføring

Thomas, Manager Trekvartseng.dk

Forstil dig at du er bolig blogger og du har netop købt en ny seng som du viser frem på din blog. Den sælges to steder online, men den ene webshop tilbyder dig en affiliate aftale hvor du som blogger får 5% af alle salg som kommer fra din blog. Hvilken webshop ville du linke til?

Produkterne fra din webshop nævnes sikkert i stor stil på de sociale medier og websites på nettet og med Affiliate markedsføring kan du tappe ind og sørge for at det er din webshop de mange influensers linker til frem for konkurrenten.

 

Skab digitale produkter der er skalerbare

Mathias, Ejer Onlime.dk

Med digitale produkter betyder det ofte ikke meget større omkostninger at have 100.000 kunder end 100 kunder. Jo der er lidt større serveromkostninger og der skal være mere support, men de sidste 99.900 kunder tjener man langt mere på end de første 100 som der sikkert er underskud på.

Udviklingen af systemet koster det samme, administrationen og lokalerne koster også tæt på det samme og markedsføringen koster måske heller ikke meget mere.

Det store ryk i de sidste par år er nicheprodukter med målgrupper fra 100-100.000 brugere. Det er systemer hvor du skal ud og have kunder over hele verden for at det kan betale sig, men hvor du også kan skabe en position som markedsførende da der simpelthen ikke er nogle konkurrenter eller teknologien fra konkurrenterne er forældet.

 

Remarketing øger værdien af alt din markedsføring

Rasmus, Ejer Powercooking.dk

Antallet af eksponeringer det kræver for at brugerne foretager et køb øges årligt i takt med at mængden af reklamebudskaber øges. Derfor gælder det om kun at betale for eksponeringer til lige netop de brugere der faktisk har interesse i dit produkt og et af de bedste midler til det er remarketing.

Remarketing handler om marketing rettet imod folk der har interageret med dit brand. Det kan være at de har besøgt websitet efter at de så jeres tv reklame eller de har deltaget i en konkurrence på jeres FB side.

De har udvist interesse for jeres brand, men de har ikke foretaget et køb endnu. Igennem remarketing kan du nå ud til dem igen med reklamer på websites, email kampagner eller annoncer på Facebook, Google o.lign. netværk.

Formår du også at komme ud med et personligt budskab og lige netop det produkt de søgte på, så er der stor sandsynlighed for at du kan gøre dem til nye kunder.

 

Skriv tekster til kunderne, ikke Google

Lars, Manager Billeje.info

Mange websiteejere har læst at de skal skrive søgemaskineoptimerede tekster for at opnå bedre positioner i Google, men det betyder ofte at teksterne ikke er brugervenlige. Med de nyeste opdateringer i Google søgemaskinen betyder det meget hvor længe de besøgende bliver på din side og hvis dine tekster ikke er skrevet til kunderne vil du hverken sælge noget eller sikre dig at folk bliver længe på siden.

Det bedste råd i 2018 er derfor at stoppe med at skrive tekster til Google og i stedet at skrive dem til kunderne. Så vil du både få bedre placeringer i Google og flere ordrer fra kunderne.

• 97% af alle danskere har internetadgang
• 96% af alle virksomheder med mere end 10 medarbejdere har et website
• 27% af alle virksomheder har online køb eller reservation
• Danskerne handler for mere end 57 mia. på nettet hvert år
• Væksten for handel på nettet er over 10% om året

Kilde: Danske Statistik, FDIH

Adresse: Fruebjergvej 3, 2100 København Ø
Telefon: 2594 3910
Mail: hej@visibility.guru        
Web: visibility.guru