Skolen har stort fokus på mad og oplevelserne i forbindelse hermed. Pressebillede
Skolen har stort fokus på mad og oplevelserne i forbindelse hermed. Pressebillede
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Appetit på skolen

Når mennesker spiser sammen er der en særlig mulighed for dialog, kontakt og dannelse. Appetit er livsbekræftende og giver os lyst til at spise sammen. At dele et fælles måltid styrker et fællesskab. Alle er lige. Uanset alder, køn og baggrund -

NORDDJURS: På den lille private skole og børnehave i Homå i Norddjurs Kommune, serveres der hver dag hjemmelavet økologisk mad for 85 børn, unge og voksne. Der serveres mad tre gange om dagen: frugt om formiddagen, frokost midt på dagen og en let servering om eftermiddagen.

Al mad produceres fra bunden af køkkenets to medarbejdere. Måltidet sammensættes af årstidens lokale råvarer og varieres med retter fra hele verden. Skolen har fokus på madspild og den smule der er, afsættes i en lokal hønsegård.

Skoleelever og børnehavebørn spiser hver for sig. I børnehaven handler måltidet i høj grad om at lære og erfare denne situation, samt at lære de motoriske ting der hører til. Hver dag har eleverne midt på dagen en times frokostpause, så der både er tid til at nyde måltidet og have tid til en længere pause med udendørs aktiviteter.

Skolegang handler i høj grad om at være en del af et fællesskab. Både at kunne være sig selv blandt andre, men også at give andre plads.

At kunne være sammen med andre børn af forskellig alder, køn og baggrund. At kunne relatere til voksne. Alle disse elementer er hele tiden implicit i enhver undervisningssituation.

- I undervisningen af børn og unge vil kvaliteten i fællesskabet altid kunne mærkes. Når vi spiser sammen er det udvikling af fællesskabet, lyder det fra skolen.

Skolen ser lærer - elevrelationen som helt afgørende for dynamikken i elevens faglige udvikling, så det er vigtigt at samarbejdet både har en faglig og en personlig karakter.

Når det nye skoleår starter 14. august, skal eleverne selv lave mad dagligt i den første uge. Den tradition startede skolen for to år siden.

Børnehavens hverdag er ligesom skolens præget af projekter og workshops. Der er et meget tæt samarbejde mellem børnehaven og skolen, så overgangen ved skolestart bliver meget overskueligt for det enkelte barn.

Publiceret: 22. Juni 2017 01:12

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Lokalavisen Grenaa

Bøger
ANNONCER
Se flere