Anja Hansen giver gode råd om at holde balancen i det nye år.
Anja Hansen giver gode råd om at holde balancen i det nye år.
Pressebillede
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Er du ude af balance? Start det nye år med at komme det

Af Anja Hansen fysioterapeut, klinisk akupuntør, certificeret balancewear-instruktør og pædagog

Motion: Dårlig balance fører til nedsat fysisk aktivitet. Dagligdagsting bliver vanskeligere og ikke mindst langsommere at udføre, da balance har en væsentlig betydning for os i alle de ting, vi gør i hverdagen.

Det kan f.eks. være svært at tage tøj på, specielt sko og strømper, da du her ofte står på ét ben. Det kan være svært at støvsuge og svært at holde balancen ved stående arbejde i køkkenet. Det at gå i bad kan være meget udfordrende, da gulvet ofte er vådt og glat. Mange bliver bange for at falde.

Nogle oplever at blive set på, som om de var fulde, da den nedsatte balance giver en svajende og usikker gang. Det kan være både pinligt og ubehageligt, og derfor har man måske en tendens til at blive hjemme og holde sig fra arrangementer, hvor man skal ud mellem andre mennesker. Dette kan i sidste ende føre til isolation og ensomhed.

Alderdom er en væsentlig årsag til dårlig balance. Når vi bliver ældre, svækkes vores muskler i kroppen, og kroppen bliver mere stiv, hvilket kan føre til en dårlig kropsholdning. Hvis man går meget sammenbøjet, svækkes balancen yderligere.

Dårlig balance kan også skyldes mangel på B12-vitamin, væskemangel, øresten i buegangene og synsproblemer eller bivirkninger i forbindelse med medicin. Kroniske sygdomme som sklerose og parkinsons kan ligeledes give balanceproblemer, da sygdommen påvirker nerverne.

Hvis sanserne ikke bliver tilstrækkelig stimuleret, vil man opleve en ringere balance, når man står og går, da balancen ikke bliver udfordret nok, hvis man ligger eller sidder meget ned.

Vores balance styres af lillehjernen, som får signaler via nerverne fra muskler, sener, øjnene, følesansen og buegangene i det indre øre. Hvis ikke disse signaler stemmer overens, når de når op til lillehjernen, opstår der ubalance, hvilket opleves som svimmelhed eller balanceproblemer.

Det er vigtigt at udfordre og dermed træne sin balance i hverdagen, hvis den skal blive bedre. Træning er en essentiel faktor, men der findes også hjælpemidler såsom BalanceWear®, som kan være med til at forbedre kropsholdning og balance. Du kan høre mere om hjælpemidler hos din læge eller fysioterapeut.

Her er tre ting, du selv kan gøre for at træne balancen:

Stå på ét ben (sørg for at have noget at holde fast i, hvis du mister balancen)

Stå med samlede fødder (med åbne eller lukkede øjne)

Stå med en fod foran den anden

At gå på bare tæer eller gå på forskellige underlag som græs og sand stimulerer følesansen og er ligeledes med til at styrke balancen.

Der findes mange måder at styrke sin balance på, hvis du er i tvivl om hvordan, kan du altid spørge din fysioterapeut.

Publiceret: 09. Januar 2018 08:54

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder og
annoncer hver dag fra Grenaa Bladet