Monique Thomas var med sin store stemme og omfattende register en stor oplevelse for publikum. Pressefoto

Koncert: Gospel fyldte kirken med glæde

Musik så de små hår rejste sig

Anmeldelse af Flemming Seiersen

Forventningerne var på forhånd meget store til jazz- og gospel koncerten i Ørsted Kirke søndag 28. januar med Burich-L'Etienne New Orleans Ensemble og sangerinden Monique Thomas. De blev til fulde indfriet i det smukke og netop restaurerede kirkerum.

De 185 tilhørere fik en musikalsk oplevelse af de helt store, som er helt usædvanligt i en landsby som Ørsted - bortset dog for tre år siden. Ligesom den gang kan det kun lade sig gøre, fordi “Treenigheden” samarbejder, som Jyllands Posten skrev før koncerten, nemlig kirken og kroen i Ørsted og jazzklubben på Djursland.

Så de små hår rejste sig

Når forventningerne på forhånd var så store, skyldes det jo koncerten i 2015 med det samme band og den fantastiske sangerinde Lillian Boutté med sin livfulde og engagerede optræden. Hun er i dag ramt af sygdom og kan desværre ikke længere optræde. Der blev derfor solgt CD'ere efter koncerten til fordel for hende. Afløseren, Monique Thomas, leverede noget helt andet med en sangstemme, der spænder over et stort register. Ja, det var så de små hår rejste sig, og det løb koldt ned ad ryggen, når hun bragede igennem med sin sangstemme med den fine akustik, der er i kirken. Bifaldende var da også fortjente, mange og store under den halvanden time lange koncert.

Et godt orkester

Og de mange bifald gjaldt i høj grad også Burich-L'Etiennes New Orleans Ensemble. De fem medlemmer er hver for sig virtuoser. Men det er jo ikke nok. De skal også være sammenspillet. Det er de i den grad, så det er en fryd at høre på. Det viste ikke mindst nummeret “This train”. Her formåede de at skabe et lydbillede af et gammelt damptog - afsluttende med en togfløjte, som Finn Bürich stod for. Også et tegn på deres glade og humoristiske optræden. Godt nok er vi i en kirke, men her må der jo også godt være godt humør. Og så Monique Thomas' sang. Det var bare så godt.

Publiceret: 06. Februar 2018 17:30

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder og
annoncer hver dag fra Grenaa Bladet