Prisregn:

Har du fået indstillet din kandidat til en Syddjurs Award 2018?

Det er helt op til læserne - og borgerne i Syddjurs at gøre Syddjurs Award 2018 til en fest for hele kommunen. Derfor skal enkelpersoner, foreninger og forsamlinger bidrage med forslag til, hvem der fortjener en af de ni priser, der skal overrækkes

Af
Af Lars Norman Thomsen

Torsdag 15. marts bidrager Syddjurs Kommunes kultur- og fritidsafdeling og Adresseavisen til den berømte sammenhængskraft i kommunen i samarbejde med repræsentanter fra Rønde Distriktsråd, når den 6. udgave af Syddjurs Award rulles ud i Rønde Idrætscenter.

Interessen for at være med er blevet større og større, og arrangørerne forventer at kunne samle 7-800 borgere fra alle egne af Syddjurs, byer og landsbyer, til Syddjurs Award 2018.

Det handler mest af alt om at lave en festlig aften med god underholdning, der har et lokalt afsæt, og hylde en række mennesker og foreninger, som har leveret noget exceptionelt i det forgange år til glæde for mange mennesker.

Fra v: Sune Thorbjørnsen (guitar), Christian Binow Lassen (guitar) og Mogens

Fra v: Sune Thorbjørnsen (guitar), Christian Binow Lassen (guitar) og Mogens "Kukke" Qvist Frandsen (bas) udstrålede stor spilleglæde, da Kukke Smart Band lukkede og slukkede Syddjurs Award 2017 på effektfuld vis i Rønde Idrætscenter. Torsdag 15. marts går det løs igen med Syddjurs Award 2018. Foto: Anne Steen

Det haster...

Tidligere års prismodtagere har efterfølgende ikke tøvet med at fortælle, hvor meget de var ved at revne af stolthed, da de stod i rampelyset og fik både hyldestord og klapsalver med på vejen.
Derfor handler det nu om, at enkeltpersoner, foreningslivet bredt taget, frivillige og kulturaktører får sendt forslag frem til prismodtagere.
Arrangørerne har allerede modtaget en del indstillinger, men der skal mange flere til, så de, der skal træffe de endelige valg, får det sværere end nogensinde med at udpege de ni prisvindere. Der er ikke noget at betænke sig på.

Devisen må være, at man hellere kommer med en indstilling for meget end en for lidt. Det er så op til de skrappe dommere at vurdere, om din indstilling har formatet til at gå hele vejen til den store scene i Rønde Idrætscenter. Det vil være dumt at stå på selve aftenen og fortryde, at du ikke fik din indstilling sendt tidsnok af sted.

Jens Munk-Poulsen fra Rosenholm Tamburkorps blev en stolt vinder af Kulturprisen til Syddjurs Award 2017. Hvem synes du skal have prisen i 2018? Foto: Martin Schultz

Jens Munk-Poulsen fra Rosenholm Tamburkorps blev en stolt vinder af Kulturprisen til Syddjurs Award 2017. Hvem synes du skal have prisen i 2018? Foto: Martin Schultz

27 på scenen

Der skal uddeles i alt ni priser, men i hver kategori nomineres tre kandidater, som alle bliver præsenteret på scenen, før det afsløres hvem, der bliver den heldige.

Alene det at være med på scenen er i sig selv en kraftpræstation, så der er ingen grund til at blive skuffet, hvis det ikke lige er din kandidat, som løber hjem med palmerne.

Gå i dit lønkammer, tænd for den bærbare og skriv et kortere indlæg, hvor du præcist fortæller, hvorfor netop din kandidat fortjener en Syddjurs Award 2018.

Den ny PUK-udvalgsformand i Syddjurs, Riber Anthonsen (V), modtog en Syddjurs Award i 2017. Hvad kan det ikke føre til? Torsdag 15. marts er det ham, der byder velkommen til showet. Foto: Lars Norman Thomsen

Den ny PUK-udvalgsformand i Syddjurs, Riber Anthonsen (V), modtog en Syddjurs Award i 2017. Hvad kan det ikke føre til? Torsdag 15. marts er det ham, der byder velkommen til showet. Foto: Lars Norman Thomsen

Indstillinger til Syddjurs Award 2018
Send en begrundet indstilling med navn og kontaktoplysninger på den/dem du indstiller, og på dig selv:

  • Fritidsprisen
  • Kulturprisen 
  • Frivilligprisen
  • Handicaprådets pris

Indstillinger på de fire priser sendes til syddjurs@syddjurs.dk mrk. Kulturafdelingen senest tirsdag 30. januar klokken 09

  • Natur- og friluftsprisen - Nationalpark Mols Bjerge

Send din indstilling til mols@danmarksnationalparker.dk senest tirsdag 30. januar klokken 09

  • Talentprisen – Lokalavisen og PR Electronics

Send din indstilling lars.n.thomsen@lokalavisen.dk senest tirsdag 30. januar klokken 09

  • Rotary klubbernes Hæderspris i Syddjurs Kommune

Send din indstilling til award2018@rotary.dk senest senest tirsdag 30. januar klokken 09

Kandidater til nedenstående priser indstilles og afgøres af de relevante råd og organisationer, der tildeler prisen:

  • Billedkunstrådets pris
  • Provstiets pris

Læs mere om priserne på https://www.syddjurs.dk/borger/kultur-og-fritid/syddjurs-award

Publiceret 17 January 2018 08:58

Grenaa Bladet nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyheder hver dag fra Grenaa Bladet
SENESTE TV

DEBAT: Fælles Fest på sidste skoledag aflyst - er den død?

LÆSERBREV Det har været en tradition gennem 22 år, at skolerne i det østlige Djursland – primært Grenaa, har afholdt en samlet fest i Åstrup-hallen for at fejre sidste skoledag for afgangseleverne i 9. og 10. klasse.

I år er sidste skoledag fredag 1.6. – samme dag om aftenen var der iscenesat den nævnte fælles fest.

Det er et stort set up – med kæmpe diskotek, solister, vagter, forældrehjælpere (ca. 60 personer), masser af forberedelser – herunder kontakt med Politi, SSP, Ungdomsskole, Natteravne, Kommune, Beredskabsgård. Det er beklageligt at skulle melde afbud til alle implicerede. Der er forsøgt og forsøges med andre lokaler, men indtil videre uden held.

De foregående år – med undtagelse af 2017 - har deltagelsen været stabil på ca. 250-300 unge mennesker.

Grundet faldende tilslutning i 2017 (160) – valgte man at udvide antallet af inviterede skoler, til at omfatte alle skoler i det østlige Djursland – sågar med deltagelse helt fra Auning.

Desværre har nogle af de mest leveringsdygtige skoler i Grenaa i år valgt at afholde selvstændige fester i omkringliggende forsamlingshuse. Det skete til dels også i 2017, sammenholdt med et generelt faldende elevtal.

Det er for så vidt godt for forsamlingshusene, at disse bliver anvendt. Men de alternative fester smadrer desværre også det koncept som er blevet opbygget gennem 22 år. Et koncept som er hilst velkommen af Politi, SSP, Ungdomsskole, Natteravne, Kommune. Dels fordi de unge mennesker er samlet et sted, dels fordi der til festen i Åstruphallen er ekstremt kontrol med uvedkommende tilgang, de unge menneskers ve og vel, herunder indtag af alkohol, og ikke mindst skrap/skarp kontrol med at euforiserende stoffer ikke er tilgængelige udefra eller medbringes.

Nuvel – nævnte kontroller finder ganske sikkert også sted i forsamlingshusene o.a., men i Åstruphallen rådes der over eksperter ved f.eks. indgang, tillige med tilstedeværelsen af de førnævnte instanser. Politi, Natteravne, SSP og Ungdomsskole vil naturligvis og besøge de alternative feststeder, men man må forvente at aktiviteten grundet de flere steder, vil blive lavere. Det er kedeligt, for det er meget, meget unge mennesker man har med at gøre.

Ydermere vil de elever der ikke har mulighed for at deltage i de andre fester nu være overladt til sig selv, og det giver behov for øget kontrol i byområdet.

En sideopgave for involverede forældre, har også været hjælp til og kontrol med elever der fester i Anlægget i Grenaa i dagtimerne på dagen. Forældre har i hold fokuseret på at hjælpe nødstedte elever der, samt foretaget oprydning/samling af affald i de af kommunen udlånte skraldestativer og container. Denne opgave kan ikke foretages mere.

Susanne Ø. Hansen og Carl-Eric W. Pallesen har i en årrække trukket de værste læs for forældregruppen. I år skulle være sidste gang, og konceptet var fulgt til dørs til et hold nye forældre. Det er ærgerligt for forældregruppen at ideen med en kontrolleret fest i Åstruphallen ikke kan videreføres – eller kan den? Det kræver absolut fortsat og forstærket opbakning fra forældre, skoler og elever.

En diskussion om ideen med alkoholfester for unge under 18, melder sig også på banen. Man kan ikke købe sig til alkohol når man er under 18, - men man kan godt holde en lukket fest med alkohol for unge under aldersgrænsen. En mere intens og oplysende indsats vil være på sin plads – en fælles indsats fra forældre og undervisningssteder – man kan godt more sig uden alkohol.